Diagnozy potencjału dziecka

Metody pracy » Diagnozy potencjału dziecka

Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera - narzędzie służące do oceny inteligencji niewerbalnej. Badanie odbywa się bez użycia słów co pozwala na wykorzystanie go w diagnozie dzieci z trudnościami w zakresie mowy i słuchu oraz spektrum autyzmu. Test przeznaczony jest dla osób w wieku 3-20 lat oraz dla dzieci i młodzieży niesłyszącej w wieku 3-16 lat.


Skale Inteligencji i Rozwoju IDS - narzędzie umożliwiające wielopoziomową ocenę rozwoju dziecka. Przeznaczone są dla dzieci w wieku 5-10 lat. Test bada wiele obszarów funkcjonowania dziecka, m.in pamięć, uwagę, obszar społeczno-emocjonalny czy motywację osiągnięć Narzędzie może być wykorzystane do oceny poziomu inteligencji, a także w procesie określania dojrzałości szkolnej dziecka.


Niewerbalny test SON-R 2-8 do badania inteligencji

Test składa się z 6 podtestów badających funkcje poznawcze, które warunkują naukę języka mówionego i pisanego. Oprócz ilorazu inteligencji pozwala obliczyć wiek rozwojowy dziecka dla każdej z badanych funkcji oraz wiek rozwojowy dla „myślenia przestrzennego” i „myślenia logicznego”. Nakierowany jest w większym stopniu na badanie „inteligencji płynnej” rozumianej jako zdolność rozwiązywania problemów oraz zdolność uczenia się, niż na badanie „inteligencji skrystalizowanej”. Ponowne zbadanie testem (np. po roku pracy terapeutycznej) umożliwia określenie postępów dziecka.

Skala przeznaczona jest dla dzieci w wieku 2 – 8 lat. Nie wymaga od badanego posługiwania się mową (czynną i bierną), jest zatem szczególnie przydatna w kontakcie z dziećmi niemówiącymi.

Badanie przebiega bez ograniczeń czasowych. Każdy podtest składa się przeciętnie z 15 zadań o rosnącym stopniu trudności. Liczba zadań, jaką otrzymuje badane dziecko zależy od trafności udzielanych przez nie odpowiedzi. Czas trwania badania jest zatem zróżnicowany, przeciętnie wynosi ok. 50 minut.