Diagnozy rozwojowe dziecka

Metody pracy » Diagnozy rozwojowe dziecka

  • Ocena Gotowości Szkolnej dziecka narzędziem KOGS


    Karty Oceny Gotowości Szkolnej – KOGS to test do indywidualnej i grupowej diagnozy dzieci w zakresie przygotowania do podjęcia obowiązków szkolnych. Narzędzie jest wystandaryzowane i posiada normy rozwojowe. Celem badania jest określenie stopnia przygotowania poszczególnych dzieci do podjęcia nauki szkolnej, określenie poziomu ich umiejętności w kolejnych obszarach badania, wychwycenie dzieci z problemami i w konsekwencji skierowanie ich na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie dla nich indywidualnych programów wspomagania rozwoju. Diagnoza testem KOGS może również pomóc w poznaniu poziomu przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole.

    Diagnoza testem KOGS (zarówno indywidualna, jak i grupowa) podzielona jest na dwie części: jesienną i wiosenną.

    W każdej części zamieszczone są zadania umożliwiające ocenę dzieci w następujących obszarach:

    • Samoobsługa
    • Motoryka duża
    • Emocjonalny
    • Społeczny
    • Percepcja słuchowa
    • Percepcja wzrokowa
    • Grafomotoryka
    • Umiejętności matematyczne
    • Myślenie pojęciowe
    • Pamięć wzrokowa i słuchowa
    • Wiedza środowiskowa
    • Orientacja w czasie i przestrzeni
    • Komunikowanie się i mowa

    Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego - KORP to test przeznaczony do oceny rozwoju dziecka. Pozwala na ustalenie czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego.

    Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w 13 grupach wiekowych (od urodzenia do 9.11 lat) w następujących sferach:

  • Rozwoju ruchowego
  • Motoryki precyzyjnej i lateralizacji
  • Spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Komunikowania się i mowy
  • Emocji i relacji społecznych
  • Funkcji behawioralnych
  • umiejętności przedszkolnych i szkolnych

  • Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD to test służący do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od 1 miesiąca życia do ukończenia 9 roku życia. Test uzyskał pozytywną rekomendację Polskiego Związku Logopedów.

    Konstrukcja testu KOLD umożliwia szybką i sprawną ocenę umiejętności dzieci w poszczególnych grupach wiekowych, a ustalenie norm rozwojowych pozwala na zorientowanie się, czy badane dziecko rozwija się w poszczególnych obszarach badania logopedycznego prawidłowo, czy wykazuje nieprawidłowości.

    Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w 12 grupach wiekowych w następujących obszarach:

    • Rozumienie mowy
    • Nadawanie mowy
    • Reakcje słuchowe
    • Narządy mowy
    • Artykulacja i sprawność narządów artykulacyjnych (od 2 roku życia)
    • Umiejętności pragmatyczno-społeczne (od 3 roku życia)